Frank Fol

Top Specialists
Wall of Fame
chef

Frank Fol

We're Smart® World - Innovation Center
Moerasstraat 18
3320 Meldert-Hoegaarden
Facebook link Share on X Facebook link
Over

Met de slogan ‘The Belgium taste of excellence’ geeft Frank Fol de Mastercooks de gevleugelde naam die ze verdienen. Zijn derde mandaat als voorzitter van de Mastercooks is ondertussen al een eind onderweg. We praten met hem over de evolutie die onder zijn leiding is gebeurd, maar starten met een korte kennismaking.

Reeds meer dan 30 jaar is Frank Fol, The Vegetables Chef®, actief rond groenten en fruit. Als culinaire trendsetter weet hij als niemand hoe met smaak te overtuigen in een gezonde levensstijl. Hij was gedurende 16 jaar topchef van zijn restaurant Sire Pynnock te Leuven. Iedereen In Vlaanderen leerde hem beter kennen langs het tv-programma MondFol op Eén. Hij is het creatieve smaakbrein achter de SMAAKBOM®, een gezonde snack, EXKI, de gezonde Fast-service restaurantketen, LEGUMAISE®, de gezonde groentesaus en het kleurrijke "Walking diner" concept FOLLADE®.  Zijn ondersteuning als culinair begeleider van het Belgisch Olympisch Team in China en Londen, de astronauten en kosmonauten, en de zuidpoolreizigers Dixie Dansercour en Sam Delfour noemt hij zelf zijn hoogtepunten. Ondertussen krijgt zijn filosofie "Denk Groenten! Denk fruit!" meer en meer voet aan de grond in de Benelux en ver daarbuiten. Hij reisde al heel de wereld af om zijn filosofie te promoten. "De week van groenten en fruit" en de Award voor "Beste Groenterestaurant" zijn reeds meer dan 10 jaar sterke concepten bij mensen die op zoek gaan naar lekker en gezond! Zijn We’re Smart® Green Guide en We’re Smart®  World platform zijn ondertussen internationaal bekend.

Interview

Hoe lang ben je al lid van de Mastercooks?

Frank Fol: “Van 2001! Pierre Wynants en Peter Goossens waren destijds mijn peters en daar ben ik nog steeds bijzonder fier over.”

Je bent sinds 2012 voorzitter van de Mastercooks en ondertussen al tweemaal herverkozen. Heb je al je plannen kunnen realiseren?

Frank Fol: “Toch al voor een groot gedeelte. Tijdens mijn eerste mandaat heb ik me gefocust op interne organisatie en communicatie. En met het vinden van partners en opbouwen van relaties. Die hadden we sterk nodig om het niveau van de organisatie te verhogen, meer mogelijkheden te creëren en te investeren. Het begin van mijn tweede mandaat heb ik me gericht op het uitrollen van de naam The Mastercooks of Belgium®, zowel nationaal als internationaal. We hebben de wedstrijd ‘De Ster van de Belgische keuken©’ opgestart die ondertussen bij de belangrijke culinaire wedstrijden van het land behoort. Bovendien hebben we ons kookprogramma Z-Mastercooks op Kanaal Z opgestart, waarvan in 2020 de vierde editie wordt uitgezonden. Tijdens mijn derde mandaat, waar ik nu mee bezig ben, hebben we de The Young Masters© in het leven geroepen om de overgang naar een nieuwe generatie te bewerkstelligen en onze charters, die vooral draaien rond het focussen en promoten van Belgisch culinair erfgoed, te realiseren. Om jonge mensen te helpen en te ondersteunen en voor hen de deur openzetten naar onze organisatie, maken we een logische link naar de toekomst.”

Vroeger kregen de Mastercooks nogal eens de kritiek dat ze teveel op Brussel gericht waren.

Frank Fol: “40 jaar geleden begon alles in Brussel omdat dat toen ook het culinair centrum was van België. Ondertussen is dat natuurlijk niet meer zo. Het klopt wel dat we vandaag worden gesteund door het Brusselse gewest, maar ook door Vlaanderen. Dat betekent niet dat we ons enkel op Vlaanderen en Brussel richten. We hebben ook een sterke organisatie in Wallonië. De verdeling van leden is nu ongeveer 55% Vlaanderen, 35% Wallonië & 10% Brussel. En zowel Walen, Brusselaars als Vlamingen voelen dat er een nieuwe wind door de Mastercooks waait en dat we heel actief zijn. Dankzij het hele team dat rond de organisatie is opgebouwd met communicatie, een webmaster, evenementen, logistiek en journalisten die mee betrokken zijn. Met dit hele team kunnen we meer verwezenlijken dan vroeger. Vandaag zijn er rond de 180 leden, dat is meer dan een verdubbeling van toen ik voor het eerst voorzitter werd.”

Hoe gaat de ledenwerving in zijn werk?

Frank Fol: “We werken met een nieuw toetredingssysteem. Een ‘Comité van Aanvaarding’ zal de chefs, waarvan ze menen dat ze in aanmerking komen, uitnodigen om lid te worden. Als ze aanvaard worden zijn ze ‘kandidaat lid’ gedurende twee jaar. In die periode moet het kandidaat lid zich bewijzen door het charter te respecteren en door actief mee te werken. Het heeft geen enkele zin dat we mensen binnen halen die geen enkele interesse hebben in de vereniging of hun rol als ambassadeur van de Belgische gastronomie mee op zich willen nemen.”

Een veel gehoord argument van de chefs is dat ze “tijd te kort” hebben. We willen wel naar de vergaderingen en activiteiten komen, maar we hebben geen tijd!

Frank Fol: “Klopt. Tijd is voor veel restaurateurs een groot probleem. Het is crisis, er is personeelstekort, het is moeilijk om goede mensen te vinden… er zijn problemen genoeg. En dus wil iedereen zo veel mogelijk in zijn zaak zijn. Daarom verwachten we ook geen onmogelijke dingen van de leden. Maar als je als organisatie heel veel moeite doet om acties als bijvoorbeeld 100% Lunch  - 10.000 extra lunches voor de leden – op te zetten, dan mag je op zijn minst een antwoordje verwachten op de uitnodigingsmail om deel te nemen. Het uitgangspunt is dat de vereniging er is voor de leden. Het is de bedoeling dat de ze minstens een aantal keer hun lidmaatschap terug kunnen verdienen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld ook aan de bonnen ‘Bon Moments’ die we verkopen. Elk jaar gaan er voor ongeveer 80.000 euro bonnen de deur uit. Van een bon van 100 euro gaat er ook 100 euro effectief naar de restaurateur. Bij andere systemen blijft er tot 30% plakken aan de handen van de organisator. Bij ons niks. En dan hebben we het nog niet over alle communicatie die we over de leden organiseren op social media, met het TV programma Z-Mastercooks, de website en met de nieuwsbrief die naar meer dan 10.000 adressen gaat, met de media deals in magazines zoals Ambiance, Saisonnier en Cook Magazine, en restaurantgidsen Gault&Millau en We’re Smart Green Guide, enz...”. Ook krijgen leden interessante voorwaarden bij onze partners.”

Wat ons naadloos bij de ‘Groentekok Frank Fol’ brengt. Waarom heb je de switch gemaakt?

Frank Fol: “Er is geen sprake van switch. Van dag 1 hadden groenten een zeer belangrijke plaats op mijn kaart. De reden waarom ik met mijn restaurant gestopt ben, lag bij mijn echtgenote (lacht). Ik had haar beloofd om niet mijn gehele leven een restaurant te hebben. Door de televisie kreeg ik bekendheid met mijn groenteverhaal. Steeds meer bedrijven vroegen me om producten en recepten voor hen te ontwikkelen en zo is de bal aan het rollen gegaan. 30 jaar geleden ben ik met Denk Groenten! Denk Fruit!® gestart, daarna De Week van de Groenten en Fruit© en de wedstrijd Het Beste Groenterestaurant. Ondertussen is er de We’re Smart® Green Guide die online verschijnt en een volledig internationaal karakter heeft gekregen. Dit jaar worden er meer dan 900 restaurants in meer dan 40 landen opgenomen. “

Dit jaar bestaan de Mastercooks 40 jaar. Wat zijn de plannen?

Frank Fol: “Dit jaar plannen we om een historisch receptenboek te brengen rond de huidige leden. Ook komt er een Masterbook voor het veertigjarig bestaan. Dat wordt een speciale editie die al onze leden in de verf zet. En zowel in het Masterbook als op de website komen er interviews met zowel de stichters, de voorzitters, de belangrijkste topchefs van het land en de Young Masters, over de geschiedenis en toekomst van de Belgische gastronomie.”

Frank Fol – www.weresmartworld.com